Normkreativitet

Normkreativitet – hela livsutrymmet och alla möjligheter

På regnbågsverkstan har vi valt att arbeta normkreativt. Det innebär att vi genomlyser samhällsnormer tillsammans med 

barnen. Vi kan exempelvis undersöka varför olika människor klär sig, beter sig eller har rätt till olika. Tillsammans med 

barnen handlar arbetet om att ta emot och vårda barnets egen världsbild och ge barnet möjlighet att möta andras 

världsbilder och att få nyanserade, nyfikna och utmanande frågor som kan bredda barnets förståelse för ett fenomen. 


Där ett normativt arbete riskerar att befästa normer och ett kompensatoriskt eller könsneutralt arbete riskerar att förneka

normer så fungerar ett normkreativt arbete istället inkluderande och ifrågasättande av fasta kategorier och normer, vilket 

leder till att barnet kan göra nyanserade ställningstaganden kring sin tillvaro.


Regnbågen symboliserar de demokratiska värden som vi står och arbetar för i vårt dagliga pedagogiska arbete. Den utgör 

också symbol för lika rättigheter och mångfald inom HBTQ-rörelsen. Den signalerar fred och hopp och används ofta i 

fredsdemonstrationer, till exempel för kärnvapennedrustning.


Namnet Regnbågsverkstan är en uppmaning och ett ställningstagande- vi vill göra skillnad här och nu och därmed också i 

framtiden. Hos oss innebär det att vi vill utmana, bredda, stärka och lägga till. 


När barnen lämnar Regnbågsverkstan så vill vi att de ska göra det som solidariska, nyfikna och trygga individer.

Vi bygger grunden för barnens fortsatta liv. Det är ett livsviktigt arbete.


Pedagogiken
Normkreativitet
Pedagogiska verktyg

Läs mer om vårt normkreativa arbete i antologin ”Den röda tråden- om progression och likvärdighet i förskolan”.

Här har vår rektor skrivit ett kapitel om progression i normkreativt arbete

Copyright 2025 © All rights Reserved. Hemsida Webbdesign Interwebsite Webbyrå