Normkreativitet
Normkreativitet – hela livsutrymmet och alla möjligheter
På regnbågsverkstan har vi valt att arbeta normkreativt. Det innebär att vi genomlyser samhällsnormer tillsammans med
barnen. Vi kan exempelvis undersöka varför olika människor klär sig, beter sig eller har rätt till olika. Tillsammans med
barnen handlar arbetet om att ta emot och vårda barnets egen världsbild och ge barnet möjlighet att möta andras
världsbilder och att få nyanserade, nyfikna och utmanande frågor som kan bredda barnets förståelse för ett fenomen.
Där ett normativt arbete riskerar att befästa normer och ett kompensatoriskt eller könsneutralt arbete riskerar att förneka
normer så fungerar ett normkreativt arbete istället inkluderande och ifrågasättande av fasta kategorier och normer, vilket
leder till att barnet kan göra nyanserade ställningstaganden kring sin tillvaro.
Regnbågen symboliserar de demokratiska värden som vi står och arbetar för i vårt dagliga pedagogiska arbete. Den utgör
också symbol för lika rättigheter och mångfald inom HBTQ-rörelsen. Den signalerar fred och hopp och används ofta i
fredsdemonstrationer, till exempel för kärnvapennedrustning.
Namnet Regnbågsverkstan är en uppmaning och ett ställningstagande- vi vill göra skillnad här och nu och därmed också i
framtiden. Hos oss innebär det att vi vill utmana, bredda, stärka och lägga till.
När barnen lämnar Regnbågsverkstan så vill vi att de ska göra det som solidariska, nyfikna och trygga individer.
Vi bygger grunden för barnens fortsatta liv. Det är ett livsviktigt arbete.
Pedagogiken
Normkreativitet
Pedagogiska verktyg
Läs mer om vårt normkreativa arbete i antologin ”Den röda tråden- om progression och likvärdighet i förskolan”.
Här har vår rektor skrivit ett kapitel om progression i normkreativt arbete